torsdag 21 november 2013

- Du måste öva, mamma!

När barnen säger att de inte kan något, säger jag att man måste öva för att lära sig nya saker. Det mottas inte alltid med entusiasm. Ibland får man äta upp sina egna ord. Det fick jag göra alldeles nyss.

Oskar och jag åt en enkel lunch tillsammans och efter lunchen plockade jag undan i köket. Jag kom att tänka på en sång om en krokodil, som Oskar sjöng för ett drygt år sedan. Han har lärt sig den på förskolan och jag bad honom att sjunga den för mig medan jag ställde in disk i diskmaskinen. Men det ville han inte.

- Du kan sjunga den, mamma.

- Men jag kan den inte.

- Du måste öva, mamma. Du måste öva!

Apropå att röja i köket och äta upp sina egna ord... Jag pratar mycket med barnen om att de måste plocka undan efter sig. Städa. Härom kvällen tittade Oskar sig omkring i köket och sedan tittade han allvarligt på mig:

- Mamma, köket är stökigt. Du måste städa!

Och han hade naturligtvis alldeles rätt. Det stod ganska mycket saker på köksbänken. Jag följde hans uppmaning och städade undan.

3 kommentarer:

  1. Underbara barn man får tänka på vad man säger

    SvaraRadera
  2. det gamla ordspråket: små grytor har också öron

    SvaraRadera
  3. Ja du, det gäller att tänka sig för vad man lär ut ;)

    SvaraRadera