lördag 9 november 2013

Mangel...

... jag har en mangel! Nja, inte jag, kanske, men det finns en mangel i min tvättstuga. Det är nästan löjligt hur lycklig jag blev, när jag såg det. Jag har manglat lakan och örngott och kan knappt vänta tills det är dags att bädda med dem.

Det är ju inte bara det att manglade lakan är otroligt sköna att sova på. De tar också avsevärt mindre plats när de ligger ihopvikta i skåpet.

Mangeln var pricken över i:et i en redan positiv tvättstugeupplevelse. Det tog ett tag innan jag hittade tvättstugan. Den finns överst i trapphuset - ingen märkning på dörren. Bokningslista och tvättstugenyckel finns i ett plåtskåp utanför tvättstugan - luckan är märkt med en skylt som föreställer en brandsläckare.

Det finns inga fasta tvättpass i bokningslistan utan man bestämmer själv hur många timmar man behöver för att bli färdig. Man får bara boka ett pass åt gången. Vi är bara sex hushåll som ska samsas om den här tvättstugan så jag kan inte föreställa mig att det ska vara svårt att få en tvättid.

I tvättstugan finns två tvättmaskiner, ett torkskåp, en torktumlare ... och så den där härligt, underbara mangeln! Alla maskiner är snabba, så man blir snabbt färdig. Det kommer alltså att fungera att slänga in en eller två maskiner tvätt en kväll efter jobbet och hinna få allt klart på mindre än två timmar.

Jag sitter här och ler fånigt bara jag tänker på den där mangeln...

4 kommentarer:

  1. Visst är det underbart med manglade lakan! Förra ägaren till vårt hus lämnade kvar en mangel men det blev inte av att vi använde den särskilt mycket så till slut sålde vi den till en skönhetsklinik :) Fast ibland kan jag sakna den!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din lycka, att kunna mangla sina lakan är underbart. När vi bodde i lägenhet manglade jag allt jag kunde, ja det hände t.o.m att jag körde underkläderna genom valsen - så slätt det blev, för att inte tala om hur snyggt det blev i skåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från en tvättmajor till en annan... ;-)

      Radera