onsdag 15 juli 2015

Bakning x 2

Hela förmiddagen ägnade jag åt mitt gör-det-själv-projekt. Jag har köpt en IVAR-bokhylla med skåp och hyllplan och jag hade bestämt mig för att vitlasera den. Sedan ångrade jag mig, eftersom det kändes som ett oöverstigligt projekt och jag har aldrig laserat något tidigare. Så ändrade jag mig igen och laserade insidan av skåpen, som övning. När det var klart, kände jag att jag definitivt inte alls under några omständigheter skulle lasera IVAR. Efter en natts sömn hade jag ändrat mig igen och i morse satte jag igång på allvar - och det ångrar jag inte!

Barnen var mycket tålmodiga och sysselsatte sig själva medan jag ägnade ett par timmar på förmiddagen åt pensel och lasyr. Efter lunch lovade jag dem att de skulle få baka.

Oskar ville baka "macka", alltså bröd. Vi hittade ett recept på havregrynspaketet och använde oss av det. Jag mätte upp, Oskar hällde i bunken och rörde.

Gustav ville baka en kladdkaka. Med lite hjälp kan han mäta upp ingredienserna själv och knäcka ägg är det längesen han lärde sig. Receptet finns i mitt huvud så jag måste berätta vad han skulle ta fram. Röra ihop smeten gick galant och sedan behövdes det lite hjälp igen för att hälla ner smeten i formen. Ugnen lämnar Gustav åt mig. Det står i en Totte-bok samt i en av Gustavs kokböcker att ugnen ska de vuxna ta hand om.


1 kommentar:

  1. G hsr fattat att man lär sig saker i böcker. Må han fortsätta på den vägen.

    SvaraRadera