fredag 5 april 2013

Även SIM-kort kan bli gamla

För en månad sedan lade min gamla mobiltelefon av. Efter drygt sex år i min tjänst tyckte skärmen att den hade fått nog. Jag använder inte min mobil särskilt ofta. Den ringer någon gång då och då. Jag ringer upp någon (oftast maken eller mamma) någon gång då och då. Jag skickar ett SMS någon gång då och då. Ändå kände jag smått panik över att plötsligt vara mobillös.

Jag hittade en snabb lösning på internet och inom två dagar var jag ägare till min första smart phone. Man kan säga att jag har uppdaterat mig.

Det har varit en rolig ny bekantskap. Till att börja med var jag väldigt övertygad om att jag inte skulle ladda ner Facebook-appen. Det tog väl mindre än en vecka så hade jag gjort det. Instagram skulle jag inte heller ha ... men det har jag. RunKeeper har jag också laddat ner och det är en rolig app.

De senaste dagarna har jag märkt att min mobil har varit väldigt tyst. Inga samtal. Inga SMS. Det har inte kommit några uppdateringar från Facebook. Instagram har inte fungerat om jag inte har varit ansluten till vårt trådlösa nätverk här hemma via Wifi. Igår såg jag att det står att jag endast kan ringa nödsamtal. Något var alltså fel! Jag gjorde några försök att, med hjälp av bruksanvisningen och Telias hemsida, lösa problemet men lyckades inte. Då ringde jag Kundtjänst.

Där fick jag tala med en mycket trevlig (ung?) man. Han bad mig stänga av telefonen. Hmmm, det hade jag inte gjort en enda gång sedan jag köpte den, så det visste jag knappt hur jag skulle göra. Sedan skulle jag sätta på den - och vips så fungerade den igen. Den visslade och vibrerade och pep när en mängd uppdateringar och SMS trillade in.

Förklaringen som jag fick är att SIM-kort tydligen på något sätt kan låsas i smart phones och man låser upp dem genom att starta om telefonen. Sedan är mitt SIM-kort gammalt. Det är från september 1999 och killen menade på att det nog kan komma att ge upp helt om ett tag. Dessutom är det bara anpassat för 2G-nätet och kan inte "komma ut" på 3G-nätet. Han skulle skicka mig ett nytt och modernare SIM-kort, helt utan kostnad.

Tummen upp för Telias kundtjänst!

3 kommentarer:

  1. hm, undrar hur gammalt mitt SIM-kort är. Du vet kanske, det satt ju i den mobilen du och Mats ordnade - en gång i tiden

    SvaraRadera
  2. Haha, mitt fd sim-kort var från 1997 och byttes ut för ngr månader sen och vips fungerade allt så mycke smidigare och jag kan erkänna jag hade inte haft en tanke på att ett simkort kan bli "gammalt" men när man tänker efter säger det sig kanske självt ?

    SvaraRadera
  3. Ja så är det för mig... hmmm kanske är dags att förnya mitt sim-kort då.

    Jag har upptäckt att ibland har jag ingen täckning fastän jag borde ha täckning och då är mobilen bara död.

    Har en "gammal" smartfån som jag börjar på att vilja byta ut. Har tänkt ringa min mobiloperatör och nu blev jag mer övertygad om att ringa och inte bara förlänga via hemsidan.

    Tack för infon =)

    SvaraRadera