måndag 3 juni 2013

Min första Haruni


För ungefär ett år sedan gick jag med i en Facebook-grupp som heter Online Stickcafé och där har jag kunnat se den ena vackra sjalen efter den andra. Efter ett tag fick jag en favorit och den heter Haruni. När jag kände att det var dags för mig att försöka ge mig på att sticka en spetssjal, var valet enkelt. Det skulle naturligtvis bli en Haruni.

Jag valde garnet DROPs Fabel, som är ett garn som består av 75% ull och 25% polyamid. Jag använde stickor i storlek 3,5 mm och det gick åt ungefär 2,5 nystan (ca 125 g) för att färdigställa sjalen. Jag gjorde den lite större än vad originalmönstret föreslår.

Mönstret till sjalen Haruni finns att ladda ner kostnadsfritt hos Ravelry och det är gjort av Emily Ross.

Medan jag stickade såg sjalen inte mycket ut för världen. Skrynklig är väl det ord jag först kommer att tänka på. Det var svårt att få en uppfattning om hur den skulle se ut i färdigt skick. När jag hade stickat färdigt, tvättade jag den för hand, och då genomgick sjalen sin första förvandling. Med ens kändes den mindre sträv samt tunnare och lättare. Förvandling nummer två kom i samband med det tålamodsprövande jobbet att spänna upp sjalen på tork. Plötsligt blev den precis så oerhört vacker som de Haruni-sjalar jag hade sett i Stickcaféet.


Jag hade trott att det skulle vara betydligt svårare att sticka spetssjalar men just Harunin visade sig vara riktigt lätt. Jag har förvisso vana att läsa diagram sedan tidigare och det är en fördel. Men jag tyckte också att mönstret var lätt att lära sig, att jag kunde se hur allt hängde ihop och då blev det inte nödvändigt att förlja diagrammen maska för maska - och det underlättar mycket.

Den här, min första Haruni, kommer jag inte att behålla själv. Den ska min mamma få. Men jag är redan igång att sticka en till mig själv. Jag har vidare beställt garn för att sticka en Fellowship-sjal. Det är ett projekt som jag ser fram emot att få påbörja.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, Åsa! Jag är riktigt nöjd :-)

      Radera
  2. Som sagt, din Haruni är underbar! Jag funderar också på att sticka en Fellowship, den är otroligt fin den också.

    SvaraRadera
  3. ja, vad ska jag säga? mer än att jag blir alldeles platt? den är bara så vacker

    SvaraRadera