lördag 14 oktober 2017

Att tvätta på fredag kväll

Den bästa tidpunkten på hela veckan infaller, när jag sitter i bilen på väg hem från jobbet på fredag eftermiddag. Arbetsveckan är äntligen över och helgen börjar. Att denna tidpunkt dessutom infaller redan kl 13:35 är ju inte helt fel.

Igår morse gick jag till tvättstugan och kollade, om jag kunde byta veckans tvättid från söndag morgon till fredag eftermiddag. Det gick, så det gjorde jag.

Det är ju på många sätt helt vansinnigt att göra hela veckotvätten på fredagskvällen. Då ska man ha fredagsmys och tacomiddag med familjen. Men det går ju att göra undantag. Jag har tur som har barn som utan knot accepterar mina nycker.

Denna veckas fredagseftermiddag och kväll såg ut så här:

Jag kom hem från jobbet vid kvart över tre. På vägen hade jag stannat i Sjöbo för att handla, i Dalby för att hämta barnen på skolan samt hemma hos mina mamma för att hämta en stor gryta, två flaskor vin och en lampa.

Väl hemma fick jag igång de två första maskinerna med tvätt och sedan la jag mig i sängen med datorn ... och somnade i en kvart-tjugo minuter. Jag vaknade några minuter innan Jörgen ringde på väg he från jobbet. Han höll mig sällskap i telefonen medan jag gjorde eftermiddagens andra tur till tvättstugan. Samtalet bröts väl en tre-fyra gånger. Huset jag bor är som en bunker, när det gäller mobilsamtal.

Efter tredje turen till tvättstugan blev det en snabb middag. Det fanns rester över från ett par middagar den här veckan.

Fredag betyder att barnen ska ha popcorn, vilket Oskar påminde mig om så snart middagen var avklarad.

Lagom till klockan 20, då Doobidoo började, var jag klar i tvättstugan. Då blev det lite fredagsmys framför TVn. Oskar orkade inte hålla sig vaken genom hela Doobidoo utan valde att gå och lägga sig. Jag halvslumrade igenom Skavlan och fick sedan Gustav och mig själv i säng.

Orkade väl läsa en eller två sidor i The remains of the day innan jag somnade för natten.

Även om det kanske inte är det roligaste att tvätta en fredagskväll, så är det mycket skönt att ha veckotvätten avklarad och inte behöva tvätta tidigt på söndag morgon, som planen var från början.

1 kommentar:

  1. Fredagstvätt, ja. Förr i tiden, måste ha varit när Adam var länsman, fanns ett par barn i Malmö som startade veckotvätten efter skolan på fredagarna. Inte sant, Katarina?

    SvaraRadera